Ser mörkt ut.

Ja, även om vi går mot ljusare tider, vilket är underbart, så ser det mörkt ut på min balkong. I alla fall för mina stackars pelargoner. I princip alla verkar ha frusit ihjäl. Kanske något undantag på två tre stycken. Så sorgligt.

Jag har lyckats övervintra de flesta där ute i flera år. Kanske det har varit två tre stycken som dött och det har jag liksom haft med i beräkningen. Det har förvisso inte varit -15⁰ de senaste vintrarna här i söder men i år blev det så. Och då dog i princip alla, tyvärr.

Jag vet att ibland kan de se döda ut och att det ändå finns liv. Men jag har klämt på stjälkarna och de är helt mjuka och sönderfrusna så hoppet är ute.

Men det finns liiite vårtecken ändå. Förra året vid den här tiden, när jag bytte uppdrag på jobbet, fick jag en liten kruka med pärlshyacint av mina närmsta kollegor. Och den har överlevt. För någon vecka sedan gav jag den en skvätt vatten bara för att. Och se på sjutton, nu kommer knoppar. Så kul!

Så förhoppningsvis har jag en blommande pärlhycint snart som lite plåster på såret. Och sen finns det ju faktiskt nya pelargoner att köpa lite längre fram i vår. Återkommer när det blir dags.

Ha de’

Lämna en kommentar